18 Temmuz 2014

Neden Anarşi ?

Yazımın sonuna kadar ciddiyetimi koruyabilir miyim? Emin değilim. Komiklik ya da salaklık yapmadan durabileceğimi ümit ediyorum. Neyse ciddiyetimi takınmam gereken bir konu. Şimdi Anarşi’nin ciddiyetini takınmış halini göreceksiniz ya da göremeyeceksiniz.


Adımı blogtaki çoğu arkadaşım biliyor zaten. Özlem adım. Kimliğimi saklama gereği hiç duymadım. Bolca da kendimden bahsettim, son zamanlarda çok kişisel bilgilere girmeyeceğim desem de.  Blog açarken takip ettiğim bloglara baktım. Çoğu kişi takma isim kullanıyor. Demek bloğun rajonu böyle dedim. Profil ismi aramaya koyuldum. Çok düşünmeden aklıma ilk gelen profil ismi Anarşi oldu. Bununla ilgili çok yorum aldım, eleştirildiğim bile oldu. Mailime yorum atanlar oldu.  Bir senelik mevzu bunlar. O zaman benim anladığım Anarşiyi blogta anlatayım demiştim, ama benim aklımdan uçmuş gitmiş.

O kadar şeyin içinden bunu mu merak ettiniz, kardeşim. Diye kendi kendime söylendiğim oluyordu.
Sempati duyanlarda oldu tabi. Vay Anarşist misin sen, benim bir arkadaşım da öyle. Farklı insanlarsınız siz falan filan.

KPSS sınavına giren bir kişi ne kadar Anarşist olabilir ki. :)

Bunu çok taktığımdan değil. Belki Dünyadaki diğer ülkelerde de böyledir bilemem; fakat Türkiye adına söyleyeceğim şey Anarşinin tamamen yanlış anlaşılması. Bu yüzden benim gözümden Anarşi nedir? Açıklamaya çalışacağım. Hiç alakan yoksa neden Anarşi ismini, profil ismi yaptın diye bilirsiniz, diye bilir birileri.

Sana ne kardeşim kek korum, ağustos böceği korum….

Anarşizmle ilgilimi soracak olursanız.  

Anarşizim, Hindistan cevizi tozuyla süslenmiş çikolatalı pudingse. Ben o Hindistan cevizi toz taneciklerinden biri olurum sadece.

Anarşizm Yunanca bir kelime, yönetimsizlik anlamına geliyor. Her türlü devlet organını ve biçimini reddeder.  Anarsizm; insanların sadece kendi özgür antlaşmalarıyla yaptıkları, birlik, beraberlik ve dayanışma üzerine kurulu, insanlar üzerindeki her turlu otoritenin kaldırılması gerektiğini savunan, sadece doğa kurallarının geçerli olduğunu kabul eden tek ideolojidir.

“Kimsenin kölesi olma, efendisi de çünkü başka bir dünya mümkündür” diyen görüştür kendisi.
Televizyonlarda, kitle iletişim araçlarında kapital sınıfın kendi çıkarlarını koruması için anarşizmi, terörizmle bağdaştırdığını her gün izliyoruz. Yani televizyonlarda anlatılan değil anaşizm. Bu durumu kanıksıyoruz anarşist insan yakıp yıkan insandır, tehlikelidir şeklinde benimsiyoruz.  

Kapital kesim kendi efendiliğini koruyabilmek için Anarşizmi tabi terörizmle ilişkilendirecek.

Felsefeyle ilgisi olan Hegel’in köle efendi diyalektiğini biliyordur. Ben bir hatırlatma yapayım bilmeyenler için. Efendinin kendi varlığını, efendiliğini idame ettirebilmesi için köleye ihtiyacı vardır. O yüzden köleyi öldürmemelidir ve efendiliğini tehdit edecek şekilde güçlendirmemelidir. Bu kişiler ister mi Anarşizmi desteklemeyi, çünkü o eşitlik istemiyor, köle istiyor, efendiliğini korumak istiyor.

 Mesela Anarşizme göre “ Mülkiyet hırsızlıktır” Doyuyorsan, yaşamını idame ettirip güzel şeyler üretiyorsan kâfidir.  Her açıdan hırsızlık:  evren acısından, çevre, diğer tanımadığımız insanlar açısından bile. Eğer para biriktiriyorsan, çok yiyorsan diğer aç kalan insanların yemeğinden çalan hırsızsın, daha çok araba alarak evrenin yaşamından, havasını çalan hırsızsın. Kendi açından bile hırsızsındır daha fazlasını elde etmek için yaşamından çalarsın, zamanından çalarsın. Anarşizm, egemen kesimin insanların emek araçları ve emek hakları üzerindeki sömürüsünden oluşan mülkiyete karsıdır.

Anarşi kaosa neden olmak için değil kaosu ortadan kaldırmak için ortaya çıkmıştır. İnsanların yönetici olmadan hep birlikte herkesin mutlu bir şekilde yaşayacağı doğru kararları vereceklerini ve birlikte olacaklarını savunur.

Aksine bana siyasi liderlerin yönettiği Dünyanın daha kaos halinde olduğunu düşündürüyor. Şu an Orta Doğuda ki yaşanan savaş en somut örneği. Hani siyasi liderler başımızda, hani Anarşizm kaostu. Twitterda insanları inceliyorum, eğer insanların ortak düşüncesiyle oluşan bir karar olsaydı bu Dünya da savaş olmazdı eminim. Çoğunluğun verdiği karar alınırdı ve insanların çoğunluğu vicdan sahibi.

Güya demokrasi adı altında yönetiliyor ülkeler. Bana göre demokrasi adı altında monarşik bir yönetim var Dünya da. Önceden doğuştan, veraset yöntemi ile kazanılan krallık, şimdi ise güya biz halkımızı temsil ediyoruz, oy kullanıyorlar, demokrasi altındaki krallık. Devletin başındaki liderler karar verir, insan öldürür, savaş çıkartır. Bakın ben insanları öldürmeyi düşünüyorum. O ülkeye saldırmayı düşünüyorum ne diyorsunuz diye sormaz. Bir bakarsınız televizyondan, sosyal medyalardan öğrenirsiniz olanları.

Kime sorarsanız Anarşizm tanımı vardır. Şundan eminim ki anarşizm şiddet değildir, kaos değildir, televziyonlardan öğrendiğiniz değildir.

Anarşi mümkün mü?

Buna kesin bir cevap veremiyorum. Bazen insanların duyarlılığını görünce mümkün geliyor. Bazen de T. Hobbes’ın sözü geliyor aklıma. “ İnsan insanın kurdudur. İnsan bencildir” Elbet o düzenin içinde bile bir kişi çıkıp hükmetmek daha fazlasını elde etmek isteyecektir.

Huxley’in dediği gibi her şeyi elde etme çabası yaşamın zevkinin yok olması demektir. Bu Dünya nasıl değişir biliyor musunuz? İnsanların aç gözlülüğü bırakıp elindekini paylaşınca.
Bütün yaşananlar daha fazlasını elde etmek istediğimiz için değil mi? Savaşlarda bunun yüzünden, bir insanın mutsuzluğu da.

Benim için Anarşi gerçekleşmesini istediğim güzel bir ütopya. Ve ben Dünya da savaşın olmadığı, insanların mutlu olduğu bir dünyanın hayalini her gün kuruyorum.
Sahipsiz Cümleler



19 yorum:

  1. Bende ismimle açtığıma çok pişmanım aslında yazacağım çoğu şeyi yazamıyorum :)
    İçimde kalıyo sonra şimdi ben onlara takma isim versem onu bile anlarlar :)
    İyi ki şimdi yayınlamışın yoksa belki göremezdim bu yazını :)
    Ayrıca neden eleştirirler onu aklım almıyor gerçekten anarşist olmak kötü bişey gibi gösteriliyor köle olmak dururken bunca insanın canı yanarken anarşistlerin kötü olması ne kadar doğru?
    Toplum yanılmaya devam etsin başka bişey demeye gerek yok..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten bu nedenden dolayı insanlar kimliğini gizliyor. Aman kimliğimi gizledikten sonra rahat konuşmuşum ne yararı var önemli olan onu kimliği gizlemeden yapabilmek.
      Başkası benim hakkımda ne düşünür, hiç umursamam ben öyle bir yapım yok. Sadece ne düşündüğümü anlatmam gerektiğini düşündüm.

      Sil
  2. Kpss ye giren Anarşist! asdf (: Canım sıkkınken bile koptum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu bana o zaman güldürdüm. Ama öyle benim Anarşistliğim ancak o kadar. Karikatürlük tam :) Ben Anarşiye ancak sempati duyarım o kadar.

      Sil
  3. ahh kuzum keşke söylediğin gibi bir dünya olsa ama her gün çocuklar ölürken bu mümkün mü?!
    aslaaa

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok mümkün gözükmüyor, Dünyaca başımızda bir liderin olması gerektiğini düşündüğümüz sürece.

      Sil
    2. Çünkü sürü psikolojisi hayatımıza işlemiş ;)
      :)

      Sil
  4. "KPSS sınavına giren bir kişi ne kadar Anarşist olabilir ki. :)"Ciddiyeti burada bozdun :D İyi güldüm bu espiriye . Anarşisti çok güzel açıklamışsın.Emeğine sağlık. Unutmadan Anarşi isimi bence güzel bir isim eleştirenler bakma sen onlarda eleştirdikleri için anarşistlik yaptılar :D Herkesin içinde anarşistlik duygusu vardır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :ben ciddi olamıyorum hiç, mizaç. :( Aman umursayan kim. Ben takmam öyle şeylere anlatayım da Anarşi'nin güzelliğini göstereyim dedim. Yok onlar anarşist değil, onlar toplumdaki her insanın kendisi gibi olmasını isteyen insanlar. Farklı dine saygı göstermezler, farklı bir düşünceyi eleştirirler herkes benim gibi olsun isterler. Sen nesin ki senin gibi olsunlar demek lazım o insanlara.

      Sil
  5. İnsanlar neden başkalarını eleştirmeye bu kadar meraklı anlamıyorum ya size ne? Bir de mail atanlar olmuş sanırım bu tarz insanları hiçbir zaman anlayamayacağım, en iyisi görmezden gelmek :D
    Benim de anarşist bir arkadaşım var ondan da duyuyorum hep bu cümleleri ve sen de çok güzel yazmışsın :)
    Keşke dediğin gibi savaş olmayan insanların mutlu olduğu bir dünya olabilse ama nerde :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim iki cümlem vardır bana ne, sana ne şeklinde. Bizim Türkiye'deki bazı insanlar başkalarının hayatına burnunu sokmayı pek severler.

      Sil
  6. Sen benim Anarsimsin cok seviyorum ben.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de seni seviyorum fındığım :)

      Sil
    2. Sayfana koydugun müzik sayfanin acilmasini yavaslatiyor. Ayrica yorum yaptiktan sonra asagida gelen cevaplara abone olma tusu da kaybolmus.

      Sil
    3. Sen dersinde, bilgisayar mühendisim derde ben düzeltmem mi? Müziği kaldırayım da. Kuzum bu abone şeysi ne ya. Benim blogumu geç ben kimsenin blogunda görmüyorum cevaplara abone olmayı.

      Sil
  7. Gelen maillere senin sana ne, bana ne sözün güzel cevap olur (:
    Kpssye giren anarşist esprisi de iyi gitmiş :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla ben anneme diyorum. Telefonla kimle konuştu, ne oldu sana ne diye hehehe... tabi güler bir yüzle diyorum. Aslında benim anlatmak istediğim haaytımızda önemli yeri olmayan insanların her şeye maydanoz olması, hiç çekinmem derim ben. İlgilendirmez çünkü o insanları ama ailemiz öyle değil birbirimize karşı sorumluluklarımız var :)

      O benim oluyorum işte :D

      Sil
  8. Bak bu da aile sorumluluklarımızdan :D
    Anne: Anarşist mi olcen başımıza gız !

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben kim anarşist kim ya hehehe

      Sil