27 Temmuz 2014

Şeker Bayramınız Kutlu Olsun

 İnternette girdiğim her mecrada şu tip insanları görmekten sıkıldım artık.

“-Slm. Şeker Bayramı değil.  Ramazan bayramı.”

Memlekette başka sorun yokmuş gibi. Şekilci tosba, gösterişçi dindar seni.

“-Nereden türediyse son iki yıldır, herkes Şeker Bayramı diyo.”

Lan tosba. Farklı bir ülkeden insan senin bayramını kutluyor. Senden iyi Türkçe konuşuyor, yazıyor ona bakma git sen Ramazan Bayramına takıl. Senin daha büyük sorunun var haberin yok. İnsan bir nezaket gereği teşekkür ederim der.

Senin geçmişine gitsek. Güzel elbiseler altındaki götü boklu donunla

Şeker Bayramı, Şeker Bayramı! diye o kapıdan o kapıya şeker toplamak için geziyordun.

Yazılanlara bakın:

“En dinsizi, en akp düşmanı çoğu kişi buna ramazan bayramı der.”

He annem he. Zeka küpüne bak. Akıyor zeka, akıyor bilgi, akıyor din. Yakalayın boşa gitmesin. Siyasi partiyi sevin kardeşim, destekleyin de ama ilah yapmayın. Gören de bu partiyle ülkeye Müslümanlık geldi zannedecek. Hepimiz Müslüman değildik 2000’li yıllarla Müslüman olmaya başladık, bilmiyorsanız öğrenin.

Sevgili dedem vefat etmeseydi 90 yaşında olacaktı. O bile Şeker Bayramı derdi. Yani son 2,3 yıllık mesele değil bu. Bazılarınız öğretme akıllı olduğu için medyanın algı operasyonu neyse onun ardından gidiyor.

Bir şey söyleyeyim mi. Sizin dediğiniz Ramazan Bayramı da yanlış bebeler. Maden dini boyutunu ele alıyorsunuz. Misafirlerinize dağıttığınız şekerler de yanlış. Hani Şeker Bayramı demek dinsizlik demek ya. Şeker Bayramı diyenlerden hiç farkınız yok yani sizin görüşünüze göre. 
Dinsizler sizi hehehe…( bu tarzdaki insanların tabirini, senin tabirini kullanıyorum hoşuna gitti mi? )


Şeker, Ramazan mı her neyse Bayramının Arapça adı Ayd’ül Fitr’dır. Yani Fitr Bayramı. Ramazan Bayramı değil tamam mı tosbam.  Laf ebeliği yapacağına biraz araştır. ( Tarih toplum dergisinden bilgi edinebilirsiniz)

“Fitr” kelimesi yine Arapça da “kahvaltı” anlamına gelir ve Ramazan’ın bitimiyle birlikte yapılan ilk kahvaltıyı ifade eder. 
Ramazan Bayramı, Malezya ve Singapur’da “Hari Raya Aidil Fitri”, Endonezya’da “Idul Fitri” veya Lebaran, Bangladeş’te ise “Shemai Eid” olarak anılır."



TIK!

Osmanlı'da Ramazanı anlatan güzel videolar BURADAN

Hicri takvim bir ay takvimi olduğu için yıllar güneş temelli miladi takvimden 11-12 gün kısadır. Bu nedenle Ramazan Bayramı her sene bir önceki seneden 11-12 gün daha erken kutlanır. Yaklaşık olarak her 33 senede bir Ramazan Bayramı aynı günlere tekabül eder.

Yani biz yaşarsak 33 yıl sonra bu aralar yine Şeker Bayramımızı kutlayacağız. :)

Peygamber Efendimiz ( s. a. v.) hurma yermiş. O zaman sizin düşüncenize göre gelen misafirlerinize şeker de ikram etmemeniz lazım. Hurma ikram edeceksiniz. Öyle zengininiz varsa ikram edin. En kötüsü 40 lira.


Bayramın Osmanlı dönemindeki adı olan "Iyd-ı Fıtır" isminden Türkçeleştirilmişidir. Iyd bayram demektir. Fıtır ise fıtır sadakası ya da fitre olarak bilinen oruç tutamayacak durumdaki Müslümanların verdiği sadakadır. Şükür sadakası olarakta bilinir. İşte bu şükür kelimesi zamanla Osmanlı da şekere dönüşmüştür. Yani 2, 3 yıllık bir şey değil yaklaşık 300 yıllık mesele bu tamam mı tarih yoksunu Tosbam.
Bir de bir kere Bayram Ramazan ayında değil Şevval ayında başlıyor. Anladın mı tosba.

Hicri takvime göre onuncu ay olan Şevval ayının ilk üç gününde kutlanır. Bayramdan bir önceki gün, Ramazan ayının son günü olan arifedir. 

Dinsiz kutlamasın, oruç tutmayan benden iyi kutluyor gibi yorumlarda var. Kardeşim Şeker Bayramının özü ne küsleri barıştırmak, yaşlıları ziyaret etmek, hoşgörü paylaşım, sohbet güler yüz, ikram. Dini bir yönü elbet var bayramın; ama kültürel yönünü ihmal edemezsiniz. Oruç tutmuyor Bayram kutlamasın diyerek, Şeker Bayramı dedi diye dinsiz olarak tanımladığınız insan mı dinsiz sen mi  orası şüpheli. Böyle düşünüyorsanız önünüze gelene, yabancı insana bile çemkirirseniz asıl ilk önce kendinizi sorgulayın. Dini geç, nasıl insanım ben diye.

Bununla ilgili yazı yazmayacaktım. Ramazan Bayramınız kutlu olsun diye küçük bir paylaşım yapacaktım. Dün karşılaştım bu tip insanlarla, bugün karşılaştım. Yazmam gerektiğini düşündüm, insanların bu davranışlarından rahatsız oluyorum çünkü.



Ki ben bile bazen Şeker bazen Ramazan Bayramı diyorum. Artık Şeker Bayramı diyeceğim.

Bayramda bir kilo şeker tüketip diyet kola içenlerin. Kırmızı ayakkabısını giymek için can atan sevimli çocuğun. Şeker hastalığı olup da gizlice fırındaki baklavadan aşırıp, bu baklavayı kim bitirdi denildiğinde umursamazlıktan gelenin, huzur evindeki yaşlıları unutmayıp onları ziyaret edenlerin, çocuklara adi şeker alıp; misafire en lüks şekeri ikram edenlerin, benim gibi yaprak sarması yiyerek üç öğününü geçirenlerin Şeker Bayramı kutlu olsun.

Yani uzatmaya gerek yok zenginin İsviçre çikolatası, orta halinin çikolata, fakirin Şeker Bayramı işte.

Sahipsiz Cümleler

14 yorum:

  1. ne güzel bir noktaya parmak bastın anarşim hiç sorunumuz meselemiz yok takılan konuya bak kültür,bilgi,bilgi görgüsü başka şey azizim..
    seninde Şeker Bayramın kutlu olsun bebeğimmm

    YanıtlaSil
  2. kapak gibi bir bayram olmuş şeker tadında bol şekerli şeker bayramı ohhhhhhhhh herkeseeeeee musmutlu bayramlar
    bayramı güzelleştiren her ne varsa sizin için tümü bir olup gelsinler bu bayram kapınıza ....

    tuğba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şeker tadında güzel bir bayram geçirmen dileğiyle. İyi bayramlar :)

      Sil
  3. Kesinlikle ya bayram gelmeden bunun tartışmasını yaptılar bir de..
    Sanki tek derdimiz bu ya..
    Her zamanki gibi güzelce laf gideceği yere gitmiş :)
    Bayramın şimdiden kutlu olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayırlı bayramlar canım sana ailene :)

      Sil
  4. Senin de ramazan bayramın mübarek olsun :D
    Aslında ben de şeker bayramı denmesini doğru bulmuyorum. Ramazandan çıkıyoruz, artık kahvaltı edebildiğimiz için bayram ediyoruz, ramazan bayramı diyoruz. Şeker bayramı diyenleri eleştirmeye gerek de yok ama. Şeker bayramı yada ramazan bayramı demek dini bir gösterge olamaz, olmamalı. Sen şeker bayramı diyorsun diye sana dinsiz, ben ramazan bayramı diyorum diye bana dini bütün adam denmemeli.
    Senin ve takipçilerinin ramazan bayramlarını kutluyorum. Allah nice bayramlar görmeyi nasip etsin (:

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seninde Ramazan Bayramın mübarek olsun. :)
      Aslında ben de pek Şeker Bayramını kullanmam ama artık kullanacağım. Ayrım yapan, kin tohumları eken insanlara inat. :)

      Sil
  5. Wowww nekadar aciklayici ve yerinde bir post olmus, bir cirpida okudum :D Ve kahvalti anlamina gelmesi cok hosuma gitti, zira esim dünden beri baska birsey konusmuyor, kahvaltiyi söyle yapariz böyle yapariz diye adam sevincten ucuyor sanki haha :D
    Kücükken türkiyedeyken bayramda kapi kapi gezip seker toplatigimizi bilirim, hatta bazi yaslilar israr ederlerdi oturun diye bize tatli, pasta vs yedirirlerdi sIkIlIrdik gitmek isterdik bir an önce daha fazla toplayabilmek icin, sonra sonra insanlar daha bir ayrimci oldular, her konuda herseyi bir yere cekme zahmetine giriyorlar ve buda sürekli, yildirma politikasi gibi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizde bugün şöyle düşündük çok alıştık oruca şimdi bir garip gelecek kahvaltı falan diye. Bir de en çok sevdiğim, ramazan boyunca yapmaktan zevk aldığım şeyin sonuna geldim. İmsakiyeyi babamda çekişerek karalama. :) Bu cümleyi kurmak istemem ama gerçekten eski tadı yok bayramların. Bizde kapı kapı dolaşır. Tanımadılarımıza dair bir, iki kilo şeker toplardık. Hatta kaybolma anım bile var kuzenimle :) Bazı hali vakti yerinde olan kişiler mendilde verirdi. İçine para koyup. Şimdi kapılar çalmıyor bile, insanlar çocuklarını sokağa bırakmaya korkuyor artık. Bu şehirde öyle. Buraya ilk geldiğimizde çocuklar için şeker hazırlamıştık bir tane bile çocuk gelmedi kapıya. Son iki yıldır bu ayrımı her şeyde görüyorum ben maalesef. Neyse biz cümlemizi şuna bağlayalım Ah ah nerede o eski bayramlar. :)

      Sil
  6. bayram namazında niyet ederken niyet ettim allah rızası için şeker bayramı namazı kılmaya diye niyet et o zaman bilmiş seni..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bayram namazına kadınlar gidiyor mu bilmiyorum ama burada pek gitmiyor. Şunu da diyeyim duanı yürekten ettikten sonra ha Ramazan demişsin ha Şeker Bayramı demişsin. Keşke adsızın arkasına sığınıp yorum yapmasaydın korkak seni...

      Sil
  7. Ben en kötüsünü de gördüm, devletin dağıttığı ilk öğretim kitaplarında da şeker bayramı diye öğretiliyor. ):
    Ve bayramınız değil, bayramımız... (:

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hehehhe ironik olmuş o! Ya ben Ramazan Bayramı kullanırım. Bu bayramda inadına hep şeker bayramı dedim. Bana tuhaf gelse bile. Ama bundan öte toplumda o kadar takılacak mesele var ki. İnsanların gereksiz şeylerle uğraşması sinir ediyor beni. Tamam öğretmenim düzeltiyorum bundan bayramımız diyeceğim :D

      Sil