29 Eylül 2014

Hayat Bir Seçimden mi İbaret?


Şuana kadar hayatla ilgili milyonlarca tanım yapılmıştır. Öyle uzunca, sayfalarca tanım yapmaya gerek yok. Aldığım psikoloji, sosyoloji dersleri, kursta edindiğim danışmanlık dersleri bunu anlatmama yetmez. Zira o kadar bilgili değilim, zaten derslerde de anlatılmıyor bunlar. Anlatacaklarım benim deneyimlerim. Ben, hayatı tek bir kelime ile anlatabilirim. Bedel.

Evet, yanlış okumuyorsunuz. Hayat seçimlerimiz sonucunda ödediğimiz bedel.

Mesela,  ünlü olmayı seçtiğinde ödediğin bedel, özgürlüğün. Hata yapma, mutsuz olma özgürlüğün bile alınır elinden.

Benim şimdi şu yazıyı yazmam bir bedel. Benim için daha önemli olan işlerimi aksatıyorum çünkü.
Sizin benim şuanda yazımız okumanız bir bedel, yorum yapmanız bir bedel.

Aşk bir bedel, sevgilimize dair seçimlerimiz bedel. Mesela, kültürel vb. yönden farklı olduğunuzu bile bile onu seçmek bir bedel.

Yani demem o ki hedefiniz, istediğiniz neyse bedel ödemeden hiç şeye sahip olamıyorsunuz. Mutsuzluğa bile. Ama bu bedellerin yanında sahip olacaklarınız da olacak tabi.

Hepimiz Aladdin’ in sihirli lambasıyla karşılaşıyoruz hayatta.

Dile benden ne dilersen diyor hayat. Yalnız bir farkla kendin çabalayacaksın, ben sana yaşamanla yeterince fırsat veriyorum zaten.

O yüzden bir işe kalkışırken hep düşünün arkadaşlar. O an size çok cazip gelebilir.

Hedefin ne?
Sana sunulan o an iyi gelen şey ne?
Seçimin ne?
Hedefinizi yerine getirmek için ödeyeceğiniz bedel ne?

Onu sorgulayın. Ben bu yolu seçersem nasıl bir bedel öderim, sorularını sorun kendinize. Emin olun o sorularınız cevapsız kalmıyor.

Sonra o bedeli sonuna kadar ödemeye kararlı mıyım? Bunun cevabını lütfen dürüst bir şekilde verin kendinize. Çünkü, insan en çok kendini kandırıyor.

Mesela, bir ilişkiye başlıyorsanız ve büyük bir farklılık varsa hayata bakışınız, kültürel yapı, aile farklılığında. Bunun bedelini ödeyebilir miyim, bunun bedelini öder mi, diye sorun? Ki azıcık bir şüphe varsa. Girişmeyin bu işe. Kendinizi üzersiniz, en önemlisi karşınızdaki insanı üzersiniz.
Bunu örnek verdim ama hayata dair birçok örnek verilebilir.


İnsana çok başarı mutluluk getirmiyor, çok para mutluluk getirmiyor. Modern toplumda para anlayışı çok değişti artık. Parasıyla diğerlerinden üstün olmak, farklı olmak istiyor insanlar ve farklı olma, üstün olma yarışı içinde gittikçe daha çok boğulup, huzursuz oluyorlar.  Sizin mutlu edecek kadar başarı, para. Sizi mutlu edecek kadarını isteyin hayattan. Ve bir şeyi gerçekten istiyorsanız, onun uğruna sonuna kadar bütün bedellere katlanacak kadar cesaretli olun, sızlanmayın; çünkü bu yolu siz seçtiniz.

Sahipsiz Cümleler

12 yorum:

  1. Hayattan beklentiler yüksek ama bu beklentileri yapmak için kendi enerjimizi kullanmıyoruz bile, her şeyden çok istiyoruz ama hiç bir şey için çalışıyoruz. Böyle olunca da: "Param yok mutlu değilim." hesabı oluyor. Empoze edilmiş bir fikir olmuş artık...Selam ve Dua ile...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle hayattan beklentisi neyse insanın onun çaba harcayacaksın. Bir de fazla paranın mutluluk getirdiğine inanmıyorum ben.

      Sil
  2. hem seçimi biz yapıyoruz hem hata yapınca pişman oluyoruz hayat birazda memnuniyetsizlikmi acaba balım?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O memnuniyetizlikte seçimimizin bir bedeli çikolatam sanki.

      Sil
  3. Nedense bana bedel gibi değil de seçtiğin yolun sana getirdikleri gibi geliyor. Bedel çok ağır gibi. Yani sanki olumsuz bir havası var.. Oysa seçtiğin yollarda sadece olumsuz şeyler olmayacaktır. Tabii bahsettiğin gibi sızlanmak bazılarının boş zamanlarındaki en büyük hobileri değilse..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın olumsuz bir havası var. Ama bedelden kast etmek istediğim şuydu. Olumlu olsun olumsuz olsun bir sonucu elde edebilmek için bedel ödemek gerekiyor. Mesela, sınavı kazanmak için uykudan feragat etme bedeli, istediğin bir ülkeye gitmek için belki çok çalışma sevdiklerine vakit ayırmama bedeli ya da bir şeylere odaklanmak için ineternet vb vazgeçme bedeli.... binlerce şey. Verdiğiiz bu bedeller karşısında sonuç kötü de olabilir iyi de.

      Sil
  4. Çok doğru anlatmışsın her şeyi.Bedelleri hesaba katmadan hareket edince sonuç felaket oluyor İnsan kendi kararının sonuçlarına katlanıyor bir şekilde.Çünkü bunu kendinin istediğinin farkında ama başkası sizi o kararı vermeniz için zorladıysa hiç affetmiyorsunuz onu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen ama bazen kendimizi de affedemiyoruz.

      Sil
  5. Mesela ben simdi seni okuyorum gidip yatmak yerine ama seni okumaktan zevk aliyorum onun icin bu bedele can kurban:) harika bir yazi olmus.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oy oy! güzel bir bedelim o zaman tıpkı senin gibi. :)

      Sil
  6. her şeyin bedeli var haklısın. bazen bedel ödediğin şeylerin çok değerli olduğunu bazen de hiç bir önemi olduğunu görüyorsun. sanırım bu kısımda hayatı algılayışımızın genişliği yürürlüğe giriyor.
    çok güzel yazı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Mavim. Bu aralar pek uğrayamıyorum bloglara. İnşallah akşam uğrayıp yazılarını okuyacağım.

      Sil