12 Kasım 2014

Kadın Pedi / Adet Dönemi

Bizim toplumda tabu olan bir konudan bahsedeceğim bugün, kadınların adet dönemimden. Bırakın cinselliği kadınlığa dair her şey bizim toplumda utanç verici olarak görülür. Mesela hiç dikkat ettiniz mi? Küçük bir alışveriş merkezinden ped aldığınızda kasiyer ya da görevli pedi gazete kağıdına sarar. Poşetten gözükmesin diye. Benim o ana kadar hiç düşünmediğim şeyi, hatırlatır bana. Ayıp! Hiç kimse yazıyı görmez ama o gazeteye sarılı dikdörtgen ya da kare şekilli şeyin ped olduğunu herkes bilir. Mesela erkeklere, sevgilinize, eşinize kadın pedi sipariş edemezsiniz. Etseniz de ona en büyük cezayı vermişsiniz demektir. Birkaç deneme sonucunda ancak alacaktır pedi. O da utanarak.

Durduk yere neden bundan bahsediyorsun Anarşi diyebilirsiniz. Asıl gelmek istediğim konu şu: böyle konularda utanç, tabu diyerek ne kadar bilgisiz toplum olup çıkmışız biz. Ortaokuldan hatırlıyorum. Bir kız arkadaşımızın eteğinin kan içerisinde kaldığını ve 13 yaşına gelmiş kızın daha adetin ne olduğunu bilmediğini o gün öğrendim. Ki o arkadaşımız korkmuş ve ağlamıştı. Ve bir şey de itiraf etmem gerekirse o gün ben de o arkadaşımızı o halde görünce yeni öğrenmiştim adetin ne olduğunu. Bilgisiz, daha doğrusu çocuklarıyla iletişim kurmayı bilmeyen anne, babalarımız var ne yazık ki. İnsanın doğasında olan bir şeyi utanç kaynağı olarak görüyoruz. Bu bizim yaratılışımızda var, insan kendi doğal sürecinden, kadından neden utanır.

Eğitimsiz annelerin elinde büyüyen bizler ne kadar bilgiliyiz bu konuda. Mesela. Adet takvimi tutuyor musunuz? Düzenli olup olmadığının farkında mısınız?  Kanamalarımızdaki farklılıkları fark ediyor muyuz? Örneğin; adet öncesi, koyu yeşil, kahve tonu akıntılar kirst belirtisi olabiliyor, bunları biliyor muyuz? Hamile kalma ihtimalinin adet döneminden sonraki belirli günlerde olduğunu biliyor muyuz?

İlk defa internetin olmasını bu açıdan olumlu buluyorum. Ailelerimiz bizimle konuşmuyor çünkü. Bunun da tehlikesi var aslında. Hadi biz belli yaşa gelmiş insanlarız. Merakını elbette gidermek isteyen çocuklar olacaktır. Siz aile olarak doğru bilgilere, kaynaklara ulaşacağını nereden biliyorsunuz. Hiç olmazsa onu anlayacağı dilde cevap vererek ve bazı konularda bilgilendirerek merakını gidermiş olursunuz. Ki 3 yaşından itibaren çocukların cinsiyetlerin farkında olduğunun bilincinde olun. Özellikle bu dönemde sorulan sorularda bunun göstergesi.

Ben takvim oluşturuyorum kendime. Adet dönemimin düzenine bakıyorum. Biliyorsunuz ki düzensizlik üreme organındaki sorunun göstergesidir. Şunun gibi takvim kullanıyorum. Kendi çizimimle oluşturduğum.


Kadının adet dönemi Dünya ortalaması 28 gündür. Yani 28 günde bir adet olur. Bu değişebilir tabi 25 günde bir 27 günde bir gibi. Bu düzenli olduğunun göstergesidir. Örneğin, bir kadının adeti 6 Kasımda başlamış olsun.  Ve bu kadının hamile kalma ihtimalinin yüksek olduğu tarih 15 ve 20 Kasım arasıdır. Peki, neden böyle. Nedeni Yumurtanın olgunlaşıp tüpten rahme doğru yol almaya başlayacağı zaman dilimi bu süredir ve spermle bu tüpte karşılaşması hamilelik oranını arttıracaktır.

Bu hesaplamayı yapabilmeniz için. Şu siteye bakabilirsiniz. TIK!

Bir de kesinlikle benim örnek olarak sunduğum adet takvimi şeklinde bir takvim oluşturun kendinize. Düzenli, düzensizliğini, kanamalardaki anormal değişimleri gözlemleyin. Eğer anneyseniz ergenlik çağına yaklaşmış kızınıza bu konu hakkında bilgili olup olmadığını sorun ve bilgisizse bilgilendirin.


Bir de son olarak kullandığım pedden bahsetmek istiyorum. Bir çok ped denedim. Kadınlık zor
gerçekten ağrısı ayrı bir dert, kullandığınız ped naylonsu içerikteyse rahatsızlığı ayrı bir dert. Ama en memnun kaldığım
KOTEX'ti Ve artık vazgeçmeyeceğim bir marka. Bunu reklam için yapmıyorum. Ki reklam vb. bir şey yapmamı da söylemediler. Kullanmaktan memnun olduğum pede değinmek istedim sadece.  Ve ilginç sosyal sorumluluk projeleri var Kotex’in bu yönünü de seviyorum. Rahatına düşkün biriyim pijama konusundan biliyorsunuz. :) Pedde rahat ettirecek o kadar.


Tekrarlıyorum vücudumuzu ilgilendiren, sağlığımızı ilgilendiren hiç bir şey utanç verici olarak görülmemeli. Ve bu konu da çocuklarımızı yanlış bilgilenme, korkma vb. den kurtarmak için lütfen sağlıklı bir iletişim kurun çocuklarınızla.

Kotex'in sosyal sorumluluk projelerinden biri. TIK!

Sahipsiz Cümleler

18 yorum:

  1. Cok güzel bir yazi olmus canim benim. Burada ilk okul dörtte cinsel gelisim dersi var. Orada her sey bir bir anlatiliyor tüm sinifa. Cinselligin nasil oldugunu, cocuklarin nasil olustugun, adet döneminin ne oldugunu, hatta ve hatta ileride prezervatifin nasil kullanilacagini bile ögretiyorlar. Elimizle salatalik, muz götürmüslügümüz var yani derse. Tövbe :) Bence bu konular cok önemli.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim toplumda cinselliği anlatınca sapık olacak zannediyorlar. Oysa cinsellik vb. şeyler bastırıldıkça bir tabu olarak görüldükçe sapıkça şeyler daha da artıyor.

      Sil
  2. Sevgili Özlem biz kadınlar artık vücudumuzdan utanmamayı öğrenmeli ve kız çocuklarımıza da öğretmeliyiz.Ben kızımın ve yeğenimin ilk adet gördükleri gün (zaten konuşmuştum hazırlıklılardı) pastalarını ve çok istedikleri bir hediyeyi aldım. Küçük kendi aramızda parti yaptık.Kendilerinden utanmasınlar gurur duysunlar diye...Şu anda bu konuda gayet rahatlar...Babalarından pet de isterler.Erkek kardeşlerine çok rahat hasta olduklarını bu yüzden karınlarının ağrıdığını da söylerler Bu hediye ve parti işini tavsiye ederim.Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Waaaoow süpersiniz alkışlıyorum sizi. Değinmem gereken bir şeyi hatırlattınız bana. Erkekler bizim toplumda sünnet olduğunda erkek oldun diye davullu zurnalı kutlanır. Kızlara da sus denir. Hiç böyle bir kutlama aklıma gelmemişti. Bu güzel düşünceyi, davranışı paylaştığınız teşekkür ederim. Bu artık aklımın bir köşesinde.

      Sil
  3. Ne kadar ayıp cıkcıkcık =D koca bir ülke cahil dolu !!! sadece bu konularda değil HERŞEYDE, ilk gecelerinde eşiyle birlikte olamayan erkeklermi dersin, dinini tastamam bilemeyenmi dersin, tarihinden bi habermi dersin, daha bir sürü örnek verebilriz. Hülya Avşar Türk milleti bizim sayemizde öğrendi öpüşmeyi demişti =D

    erkeklerde kondom almaya çekinir bunuda belirteyim =D eczanelerde de hep kadın çalışan olur. lanet olsun dostum =P

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her konuda bilmiş davranıyoruz; ama hiç bir şey bilmiyoruz o konu da katılıyorum sana. Evet erkeklerin problemlerinden biri o. Sapık gözüyle bakarlar bizim toplumda. Sanki o işi kendileri yapmıyor töbe töbe ağzımı bozduracaklar şimdi. Aile Danışmanlığı eğitimi alırken yaşanmış bir örnek olay duydum şok oldum. Kondomu nasıl kullanacağını bilmeyen 40 yaşına gelmiş insanlar var. Doktor kondom verir bunu kullanın diye. Birkaç ay sonra sinirli bir şekilde doktorun yanına giderler. Sen bunu kullan karın hamile kalmayacak dedin yine hamile kaldı. Nasıl kullandığına gelince. Su da haşlayıp yemiş. Hocam bizimle dalga mı geçiyorsunuz dedim. Hayır bu gerçek dedi. :) Benim amacım toplumu küçümsemek değil. Hayatı, bizi ilgilendiren her konu da böyle davranıyoruz biz. Türkiye'de cinsellik tabudur ama çocuklara tecavüz oranına, kadınlara tecavüz oranlarına bakınca korkutucu.

      Sil
  4. Tabuları yıkmamız gerek doğru.Bana annem anlatmıştı adeti şanslıydım sanırım

    YanıtlaSil
  5. Çok güzel bir konuya değinmişsin. İnsan sağlığını ilgilendiren hiçbir şey ayıp olamaz. Bu konuda toplumun bakış açısından nefret ediyorum. Birkaç gün önce Halam Geldi' yi izliyordum. Eski zamanı anlatıyor olsa da kızların ergenliğe girer girmez okuldan alınmaları, zorla evlendirilmeleri öyle mide bulandırıcı geldi ki dayanamadım kapattım. Şimdiki çekingenlikler ayıp olurlar da hep o eski adetlerden geliyor diye düşünüyorum.
    Yavaş yavaş yıkacağız tabularımızı, yani umarım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım! Bu konu ile ilgili yazılmış yazıları okurken. Bir bayanın yazısı dikkatimi çekti. Biz de adet olan kıza tokat atılır diye. Ben adet olduğumu söylediğimde annem yüzüme tokat atmıştı diye yazmış ve sormuş sahi annem bana tokat attı. Bu yeterince açıklıyor aslında. Bir de adeti kendi aralarında teyzem geldi, halam geldi şeklinde konuştuklarını anlatmış. Ki kimse özellikle erkekler anlamasın diye. Galiba Halam Geldi adı oradan geliyor.

      Sil
  6. Evet, filmde küçücük kızlar evlendirilmekten ve okuldan alınmaktan korktukları için adet olduklarını gizliyorlar ve aralarında halam geldi diyerek belirtiyorlar bu durumu. Akraba evliliklerinin doğurduğu sonuçları, eski gelenekleri anlatıyor. Dayanabilirseniz izlemenizi tavsiye ederim, ben devam edemedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Not almıştım zaten. Kesinlikle izleyeceğim. Bu güzel tavsiye için teşekkür ederim. İzlediğimde de paylaşacağım inşallah.

      Sil
  7. Keşke bu yazıların bir şey değiştireceği umudu olsa içimde. Ben de fazla umutsuzum sanırım :)
    Eşim her zaman utanmadan bana ped alır. Bu konuda hiç sıkıntı yaşamadı ama son zamanlarda ya şu marketten almayayım ben utanmıyorum kasiyer kız kıpkırmızı oluyor rahatsız oluyorum dedi. Yani iki tarafı da eğitmek gerek.
    Eskiden kaç kat gazeteye sarardık dediğin gibi. Şimdi 2. poşeti takan kasiyeri uyarıyorum gerek yok diye. Kadınlığın binbir zorluğundan biri.

    Ben de Kotex kullanıyorum, hatta hayranıyım diyebilirim. Ondan pahalı olan Orkid gibi markaların yanında her şeyiyle devrim gibi. Ondan başkasıyla rahat edemiyorum.
    Kalemine sağlık, her şeye rağmen böyle yazılara ihtiyacımız var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O umutsuzluk bende de var. Ne güzel alabilmesi. Evet sadece erkekler değil kadınlarda eğitilmeli bu konuda. Hatta kadınlar eğitilmeli, o erkekleri büyük oranda yetiştiren de kadınlar. Yaşadığım .ironik bir şeyi anlatayım. Kotex naylon poşete karşı kampanya vb yaptı. Bir markette. Pedlerin olduğu alana siyah poşet asıldığını görmüştüm. Siyah poşet göstermez ya :D

      Kesinlikle ben de hayranıyım çünkü pamuksu, rahatsız etmiyor. Teşekkür ederim güzel yorumun için.

      Sil
    2. vallahi komediyiz ya, o derece rahatsız olup siyah poşet asanını görmemiştim hiç :D

      Sil
    3. Hem de nasıl. Moralin bozuksa çık sokağa moralimiz iki, üç dakika da düzelir. Ağlanacak halimize gülüyoruz, ama gördüğümde gülmüştüm. Benim mantığım almadığı için, nasıl bir düşünce yapısında olduklarını anlamadığım bana tuhaf geliyor. Benim aklıma ilk gelen şu mahremiyet falan değil. Pedle seksi, cinseliği bütünleştiriyor adam başka bir şey değil.

      Sil
  8. Bir yerde bir yazı okumuştum, ülkemizde sünnet olan erkek çocuğun düğünü yapılır, adet olan bir kız evde odalara saklanır, gizli kapaklı işler çevrilir evin içinde.. Kızın adet olması suçmuş gibi bir tepki gösterilir.. Neden acaba?

    "Senin kızında üremeyle ilgili bir sorun yok! Bak, üreme organları işlevini yerine getiriyor! Müjde! İleride çocuğunuzun bir evladı olabilecek!"

    Esasında kızının adet olması kutsal bir durum olmalı. Aile bireylerinin sevinçle karşılamalı bu durumu...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değil mi? Ben hep onu sorgulamışımdır. Şimdi merak ettiğim başka bir soru daha oluştu. Bir kişi adet olduğumda annem bana tokat atmıştı neden bilmiyorum demiş. Ve bir çok kadın kız çocuğuna tokat atıyormuş. Allahtan ben tokat yemeyenlerdenim.

      Sil